Monday, September 21, 2009

Jangan cepat melabelkan pelajar-

Sikap terlalu cepat melabelkan pelajar sebagai bermasalah, malas dan tidak boleh berubah , akan mematikan semangat pelajar untuk belajar atau berubah menjadi orang yang berguna. Pelajar akan mudah 'akur ' dengan label yang diberikan oleh guru terhadapnya dan mempercayai bahawa itulah dirinya sepertimana yang dimaksudkan oleh gurunya! Ini suatu yang bahaya! Apa yang sepatutnya kita lakukan ialah terus-terusan memberikan harapan, semangat dan mendidik mereka dan membantu mereka untuk berubah dan berjaya! Memang tidak dapat dinafikan, ramai guru yang kecewa dengan sikap pelajar yang negatif dan kadang-kala biadap . Sikap pelajar yang begini menyebabkan guru kecewa dan tidak mahu mengambil risiko .

Namun, hakikatnya itulah tanggungjawab guru. Mereka diberika gaji untuk bekerja ke arah itu! Jadi, mahu tak mahu , guru wajib melakukannya. Tugas guru adalah untuk mendidik pelajar dan melatih mereka agar dapat berdikari dan menjadi orang yang berguna.

Masalah pelajar di sekolah ini adalah ibarat tembok penghalang untuk kita menuju ke hadapan. untuk mendapatkan hasrat yang dikehendaki. Kita tidak boleh melanggarnya begitu sahaja kerana kemungkinan ia akan rosak atau kita sendiri akan cedera ! Jadi, haruslah dicari jalan untuk kita melepasinya walaupun mungkin terpaksa mengambil jalan jauh, berliku sedikit, agar hasrat kita tercapat. Begitulah hakikatnya dalam mendidik anak murid. Guru perlulah kreatif dan memikirkan jalan untuk menarik pelajar ini bersama-sama kita untuk mencapai hasrat yang dicitakan. Saya selalu nyatakan kepada guru-guru, 'fikirlah apa lagi yang belum kita buat untuk membantu pelajar berubah, daripada kita asyik menyatakan masalah yang kita hadapi dengan pelajar. Ini kerana , masalah itu tetap tidak akan berubah kita sentiasa memikirkan begitu dan masalah tidak akan dapat diselesaikan'

dan, kalau pelajar masih tidak berubah, anggap sajalah mereka belum mendapat hidayah daripada Allah sepertimana ada di kalangan orang yang sudah tua masih tidak berubah-ubah sikapnya kepada sikap yang baik!

APC-Anugerah Perkhidmatan Cemerlang

APC atau Anugerah Perkhidmatan Cemerlang-bukanlah Anugerah untuk anugerah perkhidmatan lama, anugerah untuk mereka yang hampir tempoh persaraan atau anugerah yang diberi secara rotation. Ia adalah anugerah untuk mereka yang telah memberikan kualiti perkhidmatan terbaik dan mempunyai keistimewaan dalam menjalankan tugas.

Semasa menjadi penilai, saya meletakkan satu syarat untuk memilih calon-calon APC ini iaitu:

1. Kreteria utama ialah mereka yang menunjukan sikap atau mentaliti kerja yang betul. Ini termasuklah mereka yang mempunyai pemikiran yang positif, kreatif dan mempunyai wawasan, idea dan jalan penyelesaian kepada setiap masalah yang timbul.

2. Mereka yang menunjukkan mutu kerja yang berkualiti tinggi dan sentiasa membuat inovasi dalam setiap perancangannya.

Seterusnya, saya juga meletakkan semua guru di dalam ranking mengikut kekanan mutu kerja berasaskan faktor di atas tadi. Daripada ranking itu , saya bahagikan mereka kepada kumpulan seperti berikut:

1. Kelompok pemimpin (leaders) - 95 - 98%
2. Kelompok pekerja yang baik (good workers)- 90 - 94%
3. Kelompok pengikut -85-89%
4. Kelompok pekerja biasa-80 - 84%
5. Kelompok pekerja bermasalah -tidak layak dinaikkan pangkat - bawah 80%

Melalui cara ini kita lebih mudah menilai kakitangan kita dan penilaian itu lebih tepat. Dalam hal penilaian ini memang kerapkali timbul masalah. Ramai yang tidak puas hati terhadap markah mereka dan yang paling kerap ditimbulkan ialah kenapa saya tidak dapat APC? Alasannya , saya bekerja sama saja seperti orang lain! Kennapa mereka dapat dan saya tidak dapat?

Namun begitu, dalam hal ini perlulah ada ketelusan dan keberanian untuk kita menjelaskan kepada kakitangan kenapa mereka tidak layak dapat APC dan kenapa orang lain layak! Saya sentiasa tawarkan kepada staf saya untuk datang bertanyakan prestasi mereka dan menyatakan alasan mereka. Bagi saya , jika mereka benar-benar layak, tiada masalah untuk diberikan APC tersebut . Tetapi jika tidak layak, tetap mereka tidak laytak mendapatkannya walau apa jua alasannya!

Sepanjang menjadi penilai, saya pernah didatangi sebanyak 2 kali (2 tahun berturut-turut ) oleh seorang staf saya memohon untuk mendapatkan APC dengan alasan hampir tempoh persaraan/ pencen dan tidak pernah lagi mendapatkannya! Dia merayu sehingga menangis menitiskan air mata! Namun saya terangkan kepadanya , bahawa beliau tidak layak mendapatkan APC dan tidak perlulah menangis kerana saya tidak akan memberikannya kepada beliau! Akhirnya dia bertanyakan kepada dia tidak layak mendapatkannya. Saya terangkan kepadanya, iaitu ia berpunca daripada sikapnya yang kurang kerjasama, tidak bersedia menerima cabaran/ tugas dan kurang komitmen terhadap kerja! Saya memberikan contoh-contoh peristiwa yang menyokong hujah saya dan akhirnya dia akur!

Dalam bekerja, saya sentiasa memegang prinsip 'kerja is kerja dan 'kawan is kawan'. Jika betul, betul dan jika salah, tetap salah'. Saya juga memegang prinsip Confusius yang menyatakan:

jika saya beri kamu hutang, saya susah hati,
jika saya tak beri kamu hutang, kamu akan susah hati,
jadi , daripada saya susah hati, biarlah kamu yang susah hati'

Prinsipnya mudah, saya tidak akan memikul beban beban orang yang melakukan kesalahan sedangkan orang yang melakukannya senang hati!.