Thursday, October 11, 2012

Maaf..Peraturan saya hanya satu...






Dalam mengendalikan hal berkaitan dengan disiplin pelajar, memang seringkali kita berhadapan dengan pelbagai cabaran dan dugaan , terutamnanya daripada rungutan dan rasa tidak puashati . Kadang-kadang rungutan dan rasa tidak puas hati ini datangnya daripada para pelajar , guru-guru, ibu bapa dan amasyarakat sehingga melibatkan orang berpangkat dan sebagainya.

Semasa saya menjadi Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di sebuah sekolah di daerah Kuala Pilah sekitar tahun 2002 dahulu , antara rungutan dan komplen yang ditimbilkan adalah berkaitan dengan peraturan supaya pelajar dating awal ke sekolah , selewat-lewatnya pada jam 7.30 pagi.

Sebelum kehadiran saya ke sekolah berkenaan, tahap disiplinnya amatlah parah. Ramai pelajar yang datang lewat. Ada yang datang lewat sehingga jam 8 .15 pagi. Kadangkala , terdapat juga guru-guru yang datang lewat, sama seperti para pelajar juga.Antara punca kelewatan tersebut yang menjadi alas an para pelajar ini adalah disebabkan oleh bas sekolah yang dinaiki lambat .

Oleh itu, saya telah memperkenalkan peraturan datang awal sebelum jam 7.20 pagi.  Pintu pagar sekolah akan ditutup pada jam 7.30 pagi. Pelajar yang lewat akan ditahan di dalam kawasan sekolah berhampiran pintu pagar untuk dicatatkan nama dan ditahan sehingga perhimpunan sekolah tamat iaitu sekitar jam 7.35 pagi.

Setelah peraturan ini dilaksanakan , saya dapati ramai pelajar yang telah Berjaya datang awal sepertimana yang ditetapkan di dalam peraturan tersebut. Namun saya dapati sekumpulan pelajar yang datang daripada satu kawasan di situ yang sering lewat. Alasan mereka ialah, bas yang ada di situ , hanya sebuah dan seringkali lewat pula menga,mbil mereka!

Suatu hari, sedang saya melakukan tugas seharian di bilik saya , muncul seorang lelaki yang berpakaian kemas, memberi salam dan terus memperkenalkan dirinya;

“Saya Tengku…..kerabat Diraja……”.

‘Oh!...Tengku ..jemputlah duduk”, kata saya .

‘Tak apa”, balasnya dan masih berdiri. ‘Saya nak minta pelajar di kawasan saya , agar dikecualikan daripada peraturan datang awal  itu. Ibu bapa ramai yang komplen dan mengadu kepada saya. Saya harap cikgu boleh kecualikan pelajar-pelajar ini !’ katanya dengan wajah yang serius.

Melihatkan sikapnya yang agak serius dalam menyatakan kemahuannya itu, saya menjemputnya duduk dahulu untuk berbiuncang. Namun dia masih enggan dan masih berdiri.
“Macam inilah Tengku…” kata saya memulakan hujah kenapa peraturan itu perlu. “ Saya fikir biarkah kita gunakan satu sahaja peraturan. Itulah peraturan untuk orang kecil , itu jugalah peraturan untuk orang besar! Sebab kalau banyak sangat peraturan, nanti saya pening kepala dan susah nak jawab rungutan orang.! Lagipun, kita buat ini adalah semata-mata untuk memberi imej baru kepada sekolah ini. Saya fikir Tengku tentu tahu tahap disiplin di sekolah ini . Lagipun sekolah inilah satu-satunya sekolah di kawasan ini . baik atau buruknya, sekolah inilah yang akan mendapat namanya. Jadi , saya fikir , biarlah kita pilih nama yang baik daripada yang buruk. Lagipun saya mungkin tak lama di sini, tetapi Tengku tentu masih berada di sini untuk jangka masa lama. Jadi kalau imej sekolah ini buruk, buruklah nama yang dibawa dan sudah pastilah Tengku tidak mahu nama sekolah ini buruk. Jadi , saya buat ini semata-mata kerana ingin membina imej baru sekolah ini…jadi. Eloklah kita gunakan satu peraturan sahaja untuk semua orang..!’

Teras puas hati saya kerana dapat meluahkan isi hati saya. Namun, terasa juga di hati saya, bahawa bahasa yang saya gunakan itu, agak kasar dan terlalu ‘direct’…Saya perhatikan riak mukanya dan menunggu respon daripada beliau..

“Macam inilah cikgu…’, lembut nada suara yang terpancul daripada mulutnya. “Kalau cikgu buat ini demi imej sekolah ini, saya sokong dan saya setujulah cikgu…Terima kasihlah cikgu. Sekarang saya faham dan  saya akan maklumkan kepada ibu bapa di kawasan saya..Saya mohon maaf’, katanya dengan wajah yang manis sambil bangun bersedia untuk meninggalkan bilik saya…


Kadangkala, di dalam kehidupan ini , kita perlu berani menyatakan yang benar tanpa rasa takut dan bimbang. Niat murni kita seringkali disalahtafsir oleh orang yang tidak memahaminya. Ini kemungkinan disebabkan berita dan maklumat itu disampaikan secara salah oleh orang yang rasa tergugat keselesaan peribadi mereka tanpa melihat keselesaan ramai. Namun, selalunya, apabila mereka faham, mereka akan menerimanya dengan baik, jika mereka orang yang benar-benar berfikir!






No comments:

Post a Comment