Monday, November 9, 2015

Merubah sekolah...

Kali ini saya ingin menjawab beberapa soalan yang selalu ditanyakan kepada saya. bagaimana kita ingin merubah sesebuah sekolah daripada keadaan yang kurang berjaya kepada lebih berjaya atau untuk menjadi sekolah yang lebih cemerlang.

Seperti biasa, setiap pentadbir atau lebih tepat pengetua sekolah akan menjawab bahawa untuk merubah sesuatu sekolah atau membuat perubahan di sesebuah sekolah , perkara pokok yang perlu adalah:

1. Visi
2. Target atau sasaran
3. Perancangan
4. Tindakan
5. Pemantauan
6. Penilaian
7. Kreativiti
8. Inovasi dan sebagainya.

namun dalam penulisan kali ini saya tidak ingin sangat membicarakan hal di atas. Saya ingin membicarakan isu berkaitan , "Apakah kita perlu bertindak drastik dan cepat di dalam melakukan sesuatu perubahan di sekolah baru".

Saya memilih tajuk ini , kerana ada banyak pendapat mengenainya. Ada pendapat mengatakan kita harus membuat perubahan secara perlahan/ evolusi dan bukannya secara pantas/ revolusi.
Ada yang mengatakan kita harus melakukan pemerhatian sekurang-kurangnya sebulan atau lebih untuk memulakan perubahan.

Pada dasarnya saya bersetuju dengan kenyataan-kenyataan di atas. Namun kita harus melihat keadaan persekitaran sama ada tindakan-tindakan sedemikkian boleh dilaksanakan atau sebaliknya. Apakah keperluan untuk perubahan itu benar-benar mendesak dan ia melibatkan soal dasar.

Saya melihat, jika ia melibat soal dasar dan pokok, maka perubahan segera harus dilakukan untuk memastikan kita berada di landasan sebenar. Sebelum keretapi kita tergelincir dan masuk ke gaung dalam, eloklak kita selamatkan keretapi itu segera daripada menunggu ia hampir menjunam dan terpaksa mengangkatnya semula ke landasan dengan kos dan masalah yang lebih besar.

Bagi sesebuah sekolah, aspek asas yang perlu diberikan perhatian segera ialah:

1. Kebajikan guru/ staf
2. Kemudahan asas
3. Disiplin dan peraturan
4. P & P di dalam bilik darjah
5. Imej sekolah
6. Keceriaan dan kebersihan sekolah

Berbalik kepada persoalan pokok tadi , iaitu sama ada perubahan yang pantas atau perlahan?

Bagi saya,saya memilih untuk melakukan perubahan yang pantas. Di dalam bekerja, saya selalu menegaskan kepada guru dan staf saya iaitu untuk berjaya di sesebuah sekolah kita mestilah:

1. Cepat cipta kejayaan
2. Cipta kejayaan yang besar
3. Hasilkan kejutan

Prinsip ini sebenarnya amat baik bagi sesaorang yang terutamanya baru menerajui sesebuah sekolah atau bekerja di sesebuah sekolah baru. Ini kerana , persoalan orang yang sedia ada di sesebuah sekolah itu adalah:

1. Apakah ada perbezaan orang baru dan orang lama
2. Apakah kelainan yang dibawa
3. Apakah kejayaan yang mampu dicipta

Bagi saya untuk melalukan perubahan, tidak perlukan masa yang lama. Pengalaman lama saya, saya sudah mula bertindak selewat-lewatnya pada hari ke 4, tiba di sesuatu sekolah. Perkara pertama yang akan saya lakukan adalah:

1. Menguatkuasakan peraturan dan disiplin pelajar, guru dan staf terutamanya berkaitan kehadiran, penampilan dan kekemasan diri, merokok, kebersihan kelas dan persekitaran serta ponteng kelas. bagi saya , disiplin adalah perkara pokok dan paling asas. Tanpa disiplin , orang tidak akan berjadi dalam apa jua pekerjaannya. Setiap orang yang berjaya juga adalah orang yang kuat disiplin dirinya.



No comments:

Post a Comment