HARI INI , saya ingin bercerita mengenai pengalaman saya di dalam menerapkan penggunaan dan pembudayaan ict di sekolah yang saya pernah laksanakan. Hakikatnya , walaupun kita sudah mempunyai pelnagai peralatan dan teknologi komputer yang canggih dan hebat, namun masih ramai sebenarnya para guru yang agak segan untuk menggunakan ICT di dakam pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas. Pembelajaran Bestari tidak dapat dilaksanakan.
Di sini saya perturunkan beberapa persoalan yang sering digunakan dan dilontarkan oleh para guru di dalam usaha untuk menggalakkan penggunaan ICT ini. Walaupun, pada hakikatnya, ramai sudah guru-guru ita yang baik dan menggunakan ICT di dalam P & P Bestari mereka.
Di sini , sya sertakan soalan yang biasa di soal dan juga jawapan yang sering saya berikan kepada mereka. Saya perturunkan di dalam bentuk dialog. Tulisan tebal adalah berupa soalan yang dilonyarkan kepada saya dan tulisan yang nipis itu adalah jawapan yang saya berikan kepada mereka..
LANGKAH MENGGALAKKAN PENGGUNAAN ICT
1) DASAR MESYUARAT-JAWATANKUASA ICT (PANITIA)
2) P&P:
-WAJIB GUNA ICT (MINIMUM 2 WAKTU SEMINGGU)
-PEMANTAUAN TANPA ICT (60%-GAGAL)
3) “MOBILEKAN” LCD/KOMPUTER/LAPTOP:
-AGIH KEPADA KETUA BIDANG
-BOOKING LAPTOP
4) SEMUA GURU MESTILAH ADA LAPTOP SENDIRI
5) STREAMYX
6) TAMBAH ALAT SEPERTI LCD MELALUI SUMBANGAN PIBG
7) TAMBAH LOKASI LCD/KOMPUTER (SURAU, BILIK TAYANGAN, PSS)
8) GALAKKAN PEMBUDAYAAN ICT (BLOG, FACEBOOK, EMEL, SMS, WEB)
9) PENGGUNAAN PORTAL SKOR A
10) DAPATAN WIFI-KAWASAN SEKOLAH
ALASAN GURU TIDAK MENGGUNAKAN ICT
1. “KELAS TIDAK ADA LCD”
“BAWALAH SENDIRI-MOBILE
2. “SKRIN TIADA”
“SKRIN YANG DIGUNAKAN HANYA KERANA WARNANYA PUTIH, CARILAH BENDA YANG BERWARNA PUTIH-SELESAI MASALAH”
3. “BUANG MASA, SEKURANG-KURANGANYA 10 MINIT SEBELUM P&P DAPAT DIJALANKAN.
DAH TINGGAL 30 MINIT.
“TAK APALAH, CIKGU BUANG MASA 10 MINIT. SEKURANG-KURANGNYA CIKGU DAPAT JUGA GUNAKAN SELAMA 30 MINIT. KALAU CIKGU TAK GUNA, CIKGU AKAN BUANG MASA BUKAN 10 MINIT TETAPI 40 MINIT”.
4. “MACAM MANA SAYA NAK MENGAJAR, PASANG LCD LAGI,
SKRIN LAGI…”
“CIKGU LATIHLAH PELAJAR. SEKURANG-KURANGNYA CIKGU DAH MEMBERI ILMU PADA PELAJAR. BENTUK JAWATANKUASA UNTUK PASANG ALAT-ALAT BERKENAAN. SAMBIL ITU, CIKGU BOLEH MULAKAN INDUKSI SET. APABILA DA SIAP DIPASANG, CIKGU BOLEH TERUS MASUK KE DALAM ISI PENGAJARAN”
5. “MACAM MANA? SAYA BAWA BUKU LAGI, NAK BAWA LAPTOP LAGI, LCD LAGI, EXTENSION WIRE LAGI…”
6. “SAYA MANA ADA LAPTOP?”
“CIKGU, KALAU ORANG MENOREH GETAH PUN, DIA KENA BELI PISAU GETAH. TAK KANLAH CIKGU NAK MENGAJAR TAK ADA ALAT..BELILAH!”
(JIKA PADA MASA INI, CIKGU TIADA LAPTOP SENDIRI..HAI TERUKLAH CIKGU TU..)
7. “SCHOOLNET NI LAMBAT! BUANG MASA NAK TUNGGU…”
“NANTI SAYA MASUKKAN STREAMYX BROADBAND”
8. “STREAMYX NI BAHAYA CIKGU..NANTI BUDAK AKSES YANG BUKAN-BUKAN (PORNO
DSB)..”
“KITA DIDIKLAH CIKGU..INSYAALAH, ALLAH AKAN BERI HIDAYAH DAN PETUNJUK KEPADA ANAK DIDIK KITA INI…
KALAU KITA TAKUT SANGAT TENTANG INI, AKHIRNYA ANAK MURID KITA JUGA AKAN RUGI…BANYAK ILMU LEBIH BAIK BERBANDING YANG BURUK DI DALAM INTERNET TU…
KALAU KITA ASYIK TAKUT DENGAN HANTU, TAKKAN LAH SAMPAI KITA TAK KELUAR RUMAH…AKHIRNYA HANTU ITU SENDIRI YANG AKAN MASUK KE RUMAH MENJENGUK KITA..”
No comments:
Post a Comment